Номінація «Освітній інклюзивний простір сучасного закладу освіти: кращі практики та ефективні технології»

Тимчасовий творчий колектив учителів початкових класів

закладів освіти міста Чугуєва  «Інклюзивна освіта: рівні умови для всіх»

Управління освіти Чугуївської міської ради Харківської області

Адреса: 61501, м.Чугуїв, вул. Старонікольська, 20

Тел. +38(057) 2-25-98

Пошта: mkab.mchuguev@dniokh.gov.ua

Сайт: http://www.chuguev-osvita.org.ua

Тема презентації: «Сучасний урок в інклюзивному класі» 

За визначеннями ЮНЕСКО інклюзивна освіта – це процес, що динамічно розвивається. Це не окремий факт, не подія, не звітні показники, а процес зміни й розвитку політики, культури та практики освіти на основі принципів інклюзії. Вирішальною умовою інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами є створення інклюзивного простору, який передусім передбачає наявність підготовлених педагогів, спеціального освітнього середовища, матеріально-технічного забезпечення. Це означає появу педагогів нової генерації – таких, які приймають нову систему цінностей, творчо реалізують нові технології навчання, здатні вирішити проблему соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Такі вчителі – агенти змін – володіють методами психолого-педагогічної діагностики, стабільно прагнуть до високих результатів у своїй професійній діяльності, знають специфіку освітніх програм, володіють методиками й технологіями навчання дітей з особливими освітніми потребами, ефективно взаємодіють як у самому закладі, так і з оточуючим соціумом.

У Чугуєві зараз 15 інклюзивних класів у початковій школі. Тому вже четвертий  рік поспіль у місті працює тимчасовий творчий колектив (ТТК) «Інклюзивна освіта: крок за кроком»,  метою якого є опанування педагогами теоретичних і практичних знань для роботи в інклюзивному класі. Для впровадження інклюзії вчителі мають змінюватися, причому йдеться про зміни на рівні прийняття нової освітньої парадигми. Сьогодні інноваційні інклюзивні тенденції значною мірою стримуються усталеними традиціями шкільного устрою, умовами, у яких звикли працювати вчителі, звичними стереотипами, знаннями. Особливого значення набуває проблема формування та розвитку інклюзивної компетентності педагогічних працівників.

Тимчасовий творчий колектив учителів початкових класів  «Інклюзивна освіта: рівні умови для всіх» працює на базі Чугуївського навчально-виховного комплексу № 6 імені тричі Героя Радянського Союзу І.М. Кожедуба. Керівник творчого колективу – Терехова Людмила Юріївна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист. У складі членів творчого колективу 12 вчителів початкових класів шкіл міста Чугуєва: Ярова О.В. (ЗОШ № 7), Серенко Л. С.(ЗОШ № 7), Єрмошенко О.Л. (ЗОШ № 7), Каірова Н.В.(НВК № 6), Шульгіна І. О.(НВК № 6), Черепанова Н.О. (Клугино-Башкирівська ЗОШ), Белевцова Т.І. (Клугино-Башкирівська ЗОШ), Копніна Л. Ю. (ЗОШ № 4), Пожевілова О. В. (НВК № 8), Сігута С.М. (ЗОШ № 1), Посохова О.М. (ЗОШ № 1), Болсун А.Р. (НВК № 8).

Відповідно до плану роботи ТТК проведено засідання, на яких  учителі початкових класів знайомилися з нормативно-правовою базою та актуальними питаннями інклюзивної освіти. З метою перевірки засвоєних знань проведено тестування  «Я – вчитель інклюзивного класу». Педагоги одержали практичні навички складання  індивідуальної програми розвитку під час  майстер-класу. Під час тренінгу  «Практичний досвід педагогів, що допоможе успішно працювати з дітьми з особливими освітніми потребами» було розглянуто багато питань і проблем щодо організації психолого-педагогічної підтримки дітей з ООП. Під час дискусій учителі обговорювали проблеми організації навчання та надання корекційно-розвиткових послуг, планування роботи з урахуванням особливостей розвитку дітей та складності порушення.

З метою організації ефективного навчання дітей з ООП, педагоги інклюзивних класів використовують інтерактивні форми та методи роботи, диференційовані завдання, формують толерантне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами, проводять роботу з батьками нормо-типових дітей та батьками «особливих» учнів. Велику увагу вчителі та асистенти вчителів приділяють забезпеченню індивідуального підходу (з урахуванням індивідуального навчального плану), мотивації та заохоченню учнів із особливими освітніми потребами до виконання навчально-виховних завдань.

Наш творчий колектив плідно співпрацює з командою фахівців Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Чугуївської міської ради Харківської області та Центром соціальної реабілітації “Шанс” для дітей з інвалідністю. Фахівці цих установ беруть участь у наших заходах, проводять консультації, «круглі» столи. На майстер-класах та семінарах-тренінгах логопед  КУ «ІРЦ» акцентував увагу на питанні «Дисграфія. Дислексія», практичний психолог закдаду поділився досвідом роботи та особливостями навчання дітей з ментальними порушеннями, звернув  увагу на критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів із порушеннями інтелектуального розвитку. Учителі інклюзивних класів і асистенти вчителів ознайомилися з роботою команди психолого-педагогічного супроводу та матеріально-технічним забезпеченням інклюзивного навчання. Спільне обговорення проблем нашого міста щодо дітей з особливими освітніми проблемами, обмін досвідом щодо роботи з такими дітьми, надання рекомендацій практичним психологом, реабілітологом, логопедом сприяло переосмисленню вчителями підходів у роботі з  учнями з особливостями розвитку та підвищенню інклюзивної компетентності педагогів.

Наприкінці 2019-2020 навчального року, під час карантинних обмежень, ТТК продовжило працювати в дистанційному форматі. Учителі поділилися досвідом, розробили конспекти уроків за встановленою структурою, що передбачає окрему інклюзивну складову уроку та діяльність асистента під час такого уроку. В своїх розробках педагоги змогли інтегрувати навчальний матеріал так, що на одному уроці діти з різним станом психофізичного та інтелектуального розвитку вивчають близьку за змістом тему, але на тому рівні засвоєння, який доступний для кожного учня. Результатом спільної роботи учасників ТТК стало створення посібника «Сучасний урок в інклюзивному класі»  з конспектами уроків для практичного використання вчителями, які працюють в інклюзивних класах.

За роки існування інклюзивної освіти в місті Чугуєві наші педагоги вже краще розуміють особливості організації навчання для дітей з різними проблемами, відпрацьовують ефективні методики роботи. Під час плідної та творчої роботи члени тимчасового творчого колективу впевнились, що ключовий принцип інклюзивного підходу полягає в тому, що школи мають бути відкритими для всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. Тепла атмосфера, креативні підходи, позитивні враження, неймовірні емоції та готовність до змін стали супутниками у спільній роботі освітян міста Чугуєва.

Але, «чим більше знаєш, тим більше можеш» – і тому ми продовжуємо навчатися.

Керівник творчого колективу – Терехова  Л. Ю.